Energie besparingsplicht / Informatieplicht

Verbruikt u als bedrijf 50.000 kWh of 25.000 m3 gas per jaar? Dan moet u voor 1 januari 2023 voldoen aan de Energie besparingsplicht, ook bekend als EML, erkende maatregelen lijsten energiebesparing. We nemen het gehele proces uit handen. 

Geen tijd/kennis om dit zelf te doen? Wij nemen het gehele proces uit handen, u bent hier geen tijd aan kwijt. 

  1. Locatiebezoek: hierbij verzamelen we alle informatie nodig voor de rapportage. 
  2. Opstellen rapportage: een overzichtelijk rapport met onze bevindingen ontvangt u ter goedkeuring.
  3. Indienen rapportage: dit doen we in het E-loket, u heeft hiermee voldaan aan de Energie besparingsplicht. U hoeft niets meer zelf te doen.

Offerte Energie besparingsplicht aanvragen

Registratie E-loket

E-loket.png

De audit zoals gedaan moet bij de omgevingsdienst worden gemeld. Dit zodat bekend is dat u de audit heeft laten uitvoeren. Wij zullen het rapport indienen middels het E-loket. Hiervoor rekenen we geen extra kosten.

Offerte informatieplicht aanvragen:
Binnen 1 uur uw offerte per mail.

pijl.png

Meer informatie over Wet Milieu Beheer

Er zijn een aantal verschillende termen voor de Wet Milieu Beheer. Deze wordt ook we lEnergie besparingsplicht, informatieplicht, activiteitenbesluit milieubeheer of meldingsplicht genoemd. Het zijn allemaal verschillende woorden voor dezelfde wet. De wet komt er simpelweg op neer dat alle bedrijven en instellingen met een verbruik van 50.000 kWh of 25.000 m3 gas per jaar verplicht zijn energie te besparen. Meer informatie hierover staat op de website van RVO.

Lijst erkende maatregelen

Het besparen op energie moet aan de hand van de lijst erkende maatregelen. Hierop staan afhankelijk van de branche 30 tot 40 energie besparende maatregelen waaraan uw bedrijf moet voldoen. Van deze maatregelen is vastgesteld dat ze voor bijna alle bedrijven binnen 5 jaar kunnen worden terugverdiend. Wanneer de maatregelen voor u als bedrijf van toepassing zijn, en nog niet uitgevoerd, dan moeten deze op een zelfstandig of natuurlijk moment worden genomen. 

Een aantal voorbeelden van de branches waarvoor een lijst is opgesteld zijn:

  • Detailhandel
  • Horeca en Recreatie
  • Kantoren
  • Bedrijfshallen/ Magazijn 
  • Gezondheidszorg

Deadline 1 januari 2024

De Energie besparingsplicht bestaat al sinds 1993 maar is nooit gehandhaafd. De overheid heeft nu besloten de wet vanaf 1 januari 2024 te gaan handhaven. Dit betekend dat voor deze datum de inventarisatie voor de informatieplicht moet zijn ingediend. Daarmee is bekend welke maatregelen genomen zijn en welke nog genomen moeten worden. Afhankelijk van uw provincie zal hier zeer actief of minder actief op gehandhaafd worden. 

Offerte Energie besparingsplicht aanvragen

Zelf doen, of laten doen?

Veel bedrijven twijfelen of ze de registratie voor Energie besparingsplicht zelf moeten doen of laten doen. Hieronder de voors en tegens: 

Zelf doen:

Het is mogelijk zelf via het E-loket de lijst erkende maatregelen voor uw bedrijfspand in te vullen. Hierin moet u aangeven of de betreffende maatregelen al zijn uitgevoerd of nog gedaan moeten worden. Ook zijn er maatregelen die niet van toepassing zijn op uw bedrijf. Alle vragen moeten worden beantwoord. Het is niet mogelijk vragen open te laten of later in te vullen. 

Het zelf invullen is zeker een goede optie, mits u alle informatie voor handen heeft. Sommige vragen zijn erg technisch en moeten goed worden uitgezocht. Voordat u de lijst gaat invullen moet u zich registreren in het E-loket. Deze kunt u aanvragen, registratie kost circa 2 weken. U kunt vervolgens inloggen en de lijst die past bij uw branche invullen. 

Laten doen:

Veel bedrijven kiezen ervoor het proces uit handen te geven. Dit omdat ze niet alle informatie voor handen hebben, of het simpelweg teveel tijd kost die allemaal zelf uit te zoeken. Middels een bezoek aan uw pand op locatie verkrijgen we alle informatie die nodig is voor het invullen van de lijst erkende maatregelen. Dit zal worden gedaan door een van onze experts, deze weten precies waar ze op moeten letten. Op deze manier hoeft u niet alle informatie zelf te achterhalen. Na het bezoek stellen we een rapport op met onze bevindingen. Deze registreren we (na goedkeuring) in het E-loket. U heeft dus zelf geen E-herkenning nodig. 

Het proces gaat als volgt:

  1. Opname van uw pand op locatie, hiermee verkrijgen we alle informatie die nodig is. 
  2. U ontvangt een rapport met onze bevindingen, ter controle. 
  3. Registratie in E-loket, zo is de informatie bekend bij RVO. 

Waarom Rappr Energie?

  • Inmiddels al ruim 5000+ Energie besparingsplicht audits gedaan en geregistreerd. 
  • Korte doorlooptijd, binnen 1 week opname en registratie informatieplicht.
  • Geen gedoe met vragenlijsten, wij zoeken alles zelf uit! 
  • Binnen 1 uur uw offerte, daarna binnen 1 week afspraak op locatie. 

Offerte Energie besparingsplicht aanvragen

 

Klantbeoordelingen
Totaal oordeel 8.9 Bekijk beoordelingen
Vragen?

Neem direct contact
op met Frisan, bel
085 024 00 15

Stuur e-mail